Deklaracja dostępności
Czcionka: A A+ A++
Kontrast:

Szkolenie 26.02.2024 - ,,Metody pracy z dziećmi z FAS/FASD w rodzinie”

W dniu 26.02.2024 roku w CWRiD mieszczącym się przy ul. Starowarszawskiej 4 przeprowadzone zostało szkolenie dla specjalistów zatrudnionych do pracy z rodziną i dzieckiem pt. ,, Metody pracy z dziećmi z FAS/FASD w rodzinie”
Szkolenie poprowadziła Małgorzata Apolinarska - wykładowca, szkoleniowiec, coach. Ekspert           
w obszarze dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz zarządzania różnorodnością (Wiele zrealizowanych projektów dla instytucji administracji publicznej i samorządowej). Podczas szkolenia uczestnikom przekazano wiedzę na temat: czym jest zespół FAS oraz jaka jest sylwetka dziecka dotkniętego tym zespołem chorobowym. Prowadząca szkolenie szczegółowo omówiła przyczyny oraz konsekwencje FAS i wskazała konkretne możliwości pracy z dzieckiem oraz jego rodziną.

Tak dla przypomnienia:

FAS - czyli alkoholowy zespół płodowy - to zespół zaburzeń i objawów o zróżnicowanym charakterze, spowodowanych narażeniem dziecka na kontakt z alkoholem w okresie życia płodowego - gdy organy, układy i poszczególne elementy organizmu intensywnie się rozwijają. Z uwagi na niedostateczny rozwój wątroby, płód nie ma możliwości metabolizowania i rozkładania alkoholu - przez co w kilkadziesiąt minut po napiciu się napoju alkoholowego przez kobietę, stężenie tej substancji we krwi płodu jest zbliżone do tego u matki.

W obliczu rozlicznych deficytów obserwowanych u dziecka z FAS i generowanych przez nie leków, każdy rodzic lub opiekun w celu uniknięcia zniechęcenia i wycofania się i frustracji powinien:
• pamiętać, że niepowodzenia są wpisane w jego pracę oraz powinien znać swoje możliwości
i ograniczenia
• dbać o swoje zdrowie psychiczne oraz o rozwój własny
• dać odczuć dziecku, że jest akceptowane takim jakim jest
• być przede wszystkim skoncentrowanym na dziecku a nie na zadaniu do wykonania
• cierpliwie czekać na efekty pracy nad dzieckiem
• nie porównywać osiągnięć dziecka z FAS z osiągnięciami zdrowych rówieśników – ma ono swój własny model i tempo rozwoju
• cieszyć się z najmniejszych postępów dziecka
• pamiętać, że przy tak licznych deficytach i zaburzeniach niemożliwe jest jednoczesne ich wyeliminowanie nawet przy bardzo intensywnej pracy
• obserwować dziecko i zaspokajać rzeczywiste jego potrzeby

Materiał przeznaczony na stronę Facebook.
powrót